STATUT

STATUT POZNAŃSKIEGO STOWARZYSZENIA

ABSTYNENTÓW W POZNANIU

Postanowienia ogólne
1.
Stowarzyszenie nosi nazwę Poznańskie Stowarzyszenie Abstynentów i ma charakter integracyjno-społecznie użyteczny, zwanym w dalszych Postanowieniach Statutu Stowarzyszeniem.
2.
Siedzibą Stowarzyszenia są pomieszczenia Klubu Integracyjnego „Grunwald” przy ul. Małeckiego 11 w Poznaniu, a terenem działania; miasto Poznań, obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz kraje przynależne do Unii Europejskiej.
3.
Stowarzyszenie jest zarejestrowane i posiada osobowość prawną.
4.
Stowarzyszenie używa pieczątki, znaku zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5.
Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej ogółu członków, współdziałaniu z Instytucjami Państwowymi i Samorządowymi, w zakresie tworzenia przepisów prawnych zmierzających do ograniczenia dostępności do alkoholu i innych używek. Działalność Stowarzyszenia jest prowadzona nieodpłatnie i odpłatnie.

Cele Stowarzyszenia i ich realizacja
6.
Cele.

Mobilizowanie członków Stowarzyszenia do społecznego, aktywnego udziału w walce z uzależnieniami.

Nazywanie więzi pomiędzy ludźmi uzależnionymi od alkoholu i innych środków uzależniających oraz pomoc w utrzymaniu abstynencji. Kontakty osobiste członków mające na celu pomoc w trwaniu w trzeźwości.

Propagowanie na zewnątrz trzeźwości I zmiany obyczajów w kierunku wyeliminowania z życia napojów alkoholowych.

Pełnienie roli środowiska alternatywnego dla osób uzależnionych dającego poczucie bezpieczeństwa i możliwości realizacji zorganizowania spędzania wolnego czasu.

Stowarzyszenie opiera swoje działania na prowadzeniu klubów, integracji społecznej i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów alkoholowych i innych uzależnień oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.

Działalność samopomocowa w zakresie spraw socjalnych, zatrudnienia oraz utrzymywania abstynencji i promocji zdrowego stylu życia.

Organizowanie punktów informacyjno-konsultacyjnych, spotkań z przedstawicielami różnych środowisk, celem przedstawienia form pracy Stowarzyszenia i jego programu działania.

Środki

Cele swe realizuje Stowarzyszenie przy zachowaniu obowiązujących przepisów poprzez:

Kontakty osobiste członków mające na celu pomoc w trwaniu w abstynencji.

Stworzenie warunków do spędzenia wolnego czasu w atmosferze sprzyjającej odprężeniu psychicznemu i wytrwaniu w abstynencji poprzez:

Prelekcje i odczyty,

Uczestnictwo w imprezach kulturalnych, turystycznych i sportowo rekreacyjnych.

Wycieczki, rajdy, obozy biwaki, organizowanie wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z rodzin, członków stowarzyszenia oraz rodzin z problemem choroby alkoholowej.

Pomoc członków Stowarzyszenia w przypadku złamania abstynencji przez członka Stowarzyszenia.

Prowadzenie, w różnej formie, współpracy z rodzinami członków Stowarzyszenia.

Szeroka współpraca z innymi stowarzyszeniami, instytucjami zajmującymi się zwalczaniem alkoholizmu i innych uzależnień.

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, a środki uzyskane z tej działalności przeznacza się na działalność statutową Stowarzyszenia.

Działalność psychologiczna i psychoterapeutyczna.

Działalność związana ze sportem.

Pozostała działalność rozrywkowa.

Pozostała działalność rekreacyjna.

Członkowie
7.
Członkowie, ich prawa i obowiązki

Członkowie dzielą się na:

Członek Zwyczajny

Członek Wspierający

Członek Honorowy
8.
Członkiem zwyczajnym stowarzyszenia może być każdy, kto jest zainteresowany działalnością Stowarzyszenia, deklaruje abstynencję i złoży pisemną deklarację przystąpienia do Stowarzyszenia i przyjęty zostanie przez Zarząd.
9.
Członkiem wspierającym może być każda osoba prawna lub fizyczna, która oświadczy, że ze względu na cel Stowarzyszenia zamierza popierać jego działalność i rozwój i zdeklaruje się płacić składki lub wykonywać określone prace zlecone przez Zarząd Stowarzyszenia i zostanie przyjęty przez Zarząd.
10.
Członkiem honorowym może być osoba, która ze względu na szczególne zasługi na rzecz Stowarzyszenia została zaproponowana przez Zarząd Stowarzyszenia, jest zatwierdzona przez Walne Zebranie.
11.
Członek zwyczajny ma obowiązek:

Zachowania abstynencji oraz propagowanie tej postawy w swoim otoczeniu.

Swoją postawą, zdyscyplinowaniem i wkładem pracy społecznej przyczynia się do realizacji celów Stowarzyszenia.

Stosować się do Statutu, uchwał i innych zarządzeń Stowarzyszenia.

Nieść pomoc innym członkom Stowarzyszenia w przypadku złamania abstynencji.

Brać udział w działalności Stowarzyszenia.
12.
Prawo i obowiązki członka wspierającego:

Członek wspierający ma prawo brać udział we wszystkich pracach Stowarzyszenia oraz uczestniczyć w Walnych Zebraniach z głosem doradczym.

Członek      wspierający jest    zobowiązany        popierać     czynnie       cele    i         działalność Stowarzyszenia oraz opłacać regularnie zadeklarowaną składkę.
13.
Członek honorowy ma prawo uczestniczyć we wszystkich pracach Stowarzyszenia oraz uczestniczyć w Walnych Zebraniach z głosem ważnym.
14.
Za przekroczenie przepisów Statutu lub Uchwał Stowarzyszenia na członka Stowarzyszenia mogą być nałożone kary.

Upomnienie,

Nagana,

Zawieszenie w czynnościach przedstawicielstwa władz Stowarzyszenia,

Zawieszenie w czynnościach członka Stowarzyszenia,

Wykluczenie z członkostwa Stowarzyszenia.

Uchwała odpowiednich władz Stowarzyszenia wymierzająca członkowi karę, powinna zapaść po udzieleniu mu możliwości złożenia wyjaśnień.

Ukaranemu przysługuje prawo odwołania do Zarządu i Walnego Zebrania jako II instancji. Ewentualne kary na członka Stowarzyszenia nakłada Zarząd.
15.
Członkostwo Stowarzyszenia ustaje przez:

Wystąpienie ze Stowarzyszenia na własne żądanie na piśmie.

         Za postępowanie niezgodne z celami i zasadami Stowarzyszenia po uprzednim orzeczeniu winy przez władze Stowarzyszenia

W przypadku nieusprawiedliwionego zalegania ze składkami przez okres trzech miesięcy.

Władze i organizacja Stowarzyszenia
16.
Władzami Stowarzyszenia są:

Walne Zebranie

Zarząd Stowarzyszenia

Komisja Rewizyjna

Kadencja władz trwa cztery lata.
17.
Członek piastujący mandat w jakichkolwiek władzach Stowarzyszenia traci go, o ile opuścił bez usprawiedliwienia trzy kolejne posiedzenia.

Właściwe Władze Stowarzyszenia uzupełniają zastępcę do czasu najbliższego Walnego Zebrania.

Możliwość uzupełnienia 1/3 władz.
18.
Walne zebranie:

Walne zebranie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia, decyduje o ogólnym kierunku prac Stowarzyszenia.

Walne Zebranie wprowadza zmiany w Statucie Stowarzyszenia.

Wybiera na okres czterech lat Zarząd Stowarzyszenia w ilości 5 osób, Komisję Rewizyjną w ilości 3 osób, z tym, że członek Prezydium Zarządu powinien mieć co najmniej rok abstynencji – dotyczy osób uzależnionych.

Udziela absolutorium zarządowi za ubiegłą kadencję, po uprzednim rozpatrzeniu sprawozdania Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

Uchwala ramowy plan pracy Stowarzyszenia.

Musi być zwoływany co najmniej co dwa lata kalendarzowe. Powiadamianie członków Stowarzyszenia o Walnym Zebraniu musi nastąpić co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.

Uchwały Walnego Zebrania zapadają większością głosów i ważne są przy obecności minimum połowy członków Stowarzyszenia. W przypadku nie przybycia na Walne Zebranie połowy członków Stowarzyszenia, ustala się nowy termin po upływie 30 minut. W drugim terminie uchwały zapadają większością głosów bez względu na ilość członków.

         Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane przez Zarząd z własnej inicjatywy na żądanie Komisji Rewizyjnej lub na piśmie żądanie 1/4 liczby członków Stowarzyszenia i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

Walne Zebranie ustala wysokość składek członkowskich na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.
19.
Zarząd Stowarzyszenia i jego kompetencje:

Członkiem Zarządu Stowarzyszenia nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem sądowym za przestępstwo popełnione umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. Każdy członek Zarządu Stowarzyszenia obowiązany jest do złożenia oświadczenia o niekaralności (zgodnie z treścią art.20 1 pkt. 5)

Zarząd Stowarzyszenia wybierany jest przez Walne Zebranie członków w ilości pięciu osób.

Prezydium Zarządu Stowarzyszenia stanowi:

Prezes Stowarzyszenia

Z-ca Prezesa Stowarzyszenia

Sekretarz Stowarzyszenia

Skarbnik Stowarzyszenia

Jeden członek Stowarzyszenia

I wybierany jest spośród wybranego na Walnym Zebraniu Zarządu

Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy:

Realizowanie Uchwały Walnego Zebrania,

Opracowanie planów i sprawozdań Stowarzyszenia,

Załatwianie spraw członkowskich,

Załatwianie spraw finansowych,

Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,

Realizowanie        bieżącej       działalności Stowarzyszenia    związanej    z        zadaniami statutowymi Stowarzyszenia,

Podejmowanie uchwał w sprawach Stowarzyszenia, nie należących do właściwości innych władz Stowarzyszenia,

Nakładanie kar wymienionych w §14.

Posiedzenie Zarządu powinno odbywać się przynajmniej raz w miesiącu w stałych terminach.

Jeżeli zachodzi     konieczność zwołania     Zarządu      w       innym         terminie      to zawiadomienie o tym powinno nastąpić na tydzień przed zebraniem

Uchwały Zarządu zapadają większością głosów przy minimum głosów zebranych.

W okresie między zebraniami w pilnych sprawach Stowarzyszenia decyzję podejmuje Prezes Stowarzyszenia.
20.
Komisja Rewizyjna:

Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków wybranych przez Walne Zebranie.

Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być członek organu zarządzającego ani pozostawać z nim w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.

Członek Komisji Rewizyjnej nie może być skazany wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

Obowiązki Komisji Rewizyjnej:

Okresowa kontrola działalności Zarządu Stowarzyszenia w aspekcie zgodności z obowiązującym Statutem, co najmniej dwa razy w roku.

Kontrola działalności finansowej i posiadanych środków materialnych,

Kontrola realizacji szczegółowego planu pracy Stowarzyszenia

Składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu i występowanie z wnioskami o absolutorium,

W      przypadku   stwierdzenia nieprawidłowości lub    uchybień,    występowania      z wnioskiem do Zarządu lub Walnego Zebrania.

Członek Komisji Rewizyjnej może brać udział w zebraniu Zarządu z głosem doradczym.

Majątek Stowarzyszenia
21.
Finansowanie działalności Stowarzyszenia oparte jest na:

Składkach członkowskich, darowiznach

Dotacjach, subwencjach i zapisach, spadkach, dopłatach członkowskich

Innych wpływach z działalności statutowej

Dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia oraz dochody z ofiarności publicznej.

Za prawidłowe wykorzystanie środków finansowych odpowiedzialny jest Zarząd Stowarzyszenia.

Do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych w imieniu Stowarzyszenia upoważniony jest Prezes działający samodzielnie. Zarząd może jednak udzielić pełnomocnictwa do składania oświadczeń woli jednemu z wiceprezesów, działającemu łącznie z jednym z członków Zarządu
22.
Właścicielem całego ruchomego majątku Stowarzyszenia jest Stowarzyszenie jako osoba prawna, reprezentowana przez Zarząd.

Zabrania się:

Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim, wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub

powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.

Przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.

Wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji.

Zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
23.
Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia:

Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia wymagają Uchwały Walnego Zebrania członków, podjęte większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogółu osób uprawnionych do głosowania.

W razie podjęcia przez Walne Zebranie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie decyduje o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i powołuje Komisję Likwidacyjną.

Uchwała Walnego Zebrania o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia wymaga zatwierdzenia władzy rejestracyjnej.

Uchwalone zmiany Statutu są obowiązujące po zatwierdzeniu ich przez Władzę rejestracyjną.