Syndrom DDA (DDD) nie jest uznany za jednostkę chorobową i tym samym nie jest wpisany do międzynarodowej klasyfikacji chorób ICD-10 czy DSM-IV – niemniej wyróżnia się istnienie takiego syndromu. O osobie dotkniętej DDA mówi się, że jest to dorosły człowiek pochodzący z rodziny, w której alkohol był problemem centralnym. (DDD: inna dysfunkcja jak chłód, obojętność, przemoc). Jako dziecko walczył o przetrwanie lub uwagę opiekunów – w dorosłym życiu ma poczucie, że nigdy nie był dzieckiem. Często jako dziecko doświadczał cierpienia ponad miarę.
Bycie DDA/DDD zakłada podwójną tożsamość, czyli bycie dorosłym przy jednoczesnym byciu dzieckiem, a dzieje się tak dlatego, że problemy z okresu, gdy był dzieckiem – dotąd nie zostały rozwiązane, nieodreagowane i często wyparte.
Osoba DDA/DDD albo musiała szybko dorosnąć – to jest pierwsza kategoria takich osób, które przeskoczyły dzieciństwo i stały się nad wiek poważne. Druga to wieczny Piotruś Pan – osoba, która postanowiła nie dorastać i być jak wiecznie zbuntowany nastolatek.
Obszary życia szczególnie zagrożone:
- życie uczuciowe: nieustający lęk i poczucie zagrożenia, złość, gniew, wstyd, poczucie krzywdy i winy;
- oparcie i wzajemna pomoc: rodzina, która ma być oparciem, staje się źródłem krzywd;
- kontakt i zrozumienie: zamiast relacji szczerości są relacje oparte na kłamstwie i manipulacji;
- kontakt ze światem zewnętrznym: izolacja poszerzająca swój zasięg z upływem czasu;
- zasoby materialne: często problemy finansowe.
- poczucie odmienności, nieadekwatności;
- krytyczna samoocena i zbyt poważne traktowanie siebie samego;
- ignorowanie własnych potrzeb emocjonalnych;
- brak umiejętności cieszenia się życiem;
- trudności w rozumieniu tego, co jest normalne, a co nie;
- branie odpowiedzialności za wszystko i wszystkich oraz pracoholizm;
- reagowanie niepokojem i lękiem, gdy sprawy życiowe wymykają się spod kontroli;
- nadmierna odpowiedzialność lub brak odpowiedzialności;
- nadmierna wrażliwość lub nadmierna obojętność (znieczulenie emocjonalne);
- funkcjonowanie według zasady „wszystko albo nic”;
- trudności w realizowaniu do samego końca swoich planów życiowych i częste uleganie chwilowym impulsom;
- brak zaufania i obawa przed nawiązywaniem bliskich kontaktów z innymi ludźmi;
- stałe poszukiwanie aprobaty dla swojej osoby i obawa przed odrzuceniem;
- poczucie, że ciągle lub często jest się ignorowanym lub atakowanym;
- nieświadome poszukiwanie napięć i kryzysów, a następnie uskarżanie się na ich skutki;
- obawa przed krytyką i osądzaniem przy jednoczesnej skłonności do krytykowania i osądzania innych.
- bezpieczeństwa, bezpiecznej opieki, troski i akceptacji oraz bezpiecznego przywiązania do innych;
- autonomii, kompetencji i poczucia tożsamości;
- wolności wyrażania prawdziwych potrzeb i emocji;
- spontaniczności i zabawy;
- realistycznych granic i samokontroli.
- Nie ufaj
- Nie mów
- Nie czuj
- Zasada „nie mów” – związana z ukrywaniem sekretu o alkoholizmie któregoś z członków rodziny.
- Zasada „nie ufaj” – wynika z zaniku poczucia bezpieczeństwa i zaufania w rodzinie alkoholowej. Dziecko uczy się polegać tylko na sobie.
- Zasada „nie czuj” – prowadzi do tłumienia emocji i braku kontaktu z własnymi uczuciami.
- Bohater – najczęściej najstarsze dziecko, które przejmuje odpowiedzialność za rodzinę, opiekuje się rodzeństwem, zajmuje domem, stara się być najlepsze. Żyje w ciągłym napięciu, przeciążone obowiązkami.
- Kozioł ofiarny – stara się zwrócić uwagę na siebie, odwracając ją od problemów rodziny. Może być agresywne, łamać zasady, wdawać się w konflikty z prawem.
- Maskotka – próbuje rozweselać rodzinę, żartuje, przyciąga uwagę poprzez humor, ale często nie jest traktowana poważnie.
- Dziecko niewidzialne – wycofuje się, nie sprawia kłopotów, czuje się samotne i niezauważone, ma trudności w relacjach społecznych.
- Dorośli bohaterowie uzależniają się od „bycia potrzebnym”, ignorując swoje potrzeby.
- Kozły ofiarne stają się wyrzutkami społecznymi.
- Dziecko niewidzialne w dorosłości jest odludkiem.
- Maskotka nie jest traktowana poważnie.
- poczucie odmienności;
- krytyczna samoocena i nadmierne traktowanie siebie poważnie;
- ignorowanie własnych potrzeb emocjonalnych;
- brak umiejętności cieszenia się życiem;
- trudności w rozumieniu norm społecznych;
- pracoholizm i nadmierna odpowiedzialność;
- niepokój, gdy życie wymyka się spod kontroli;
- nadmierna wrażliwość lub emocjonalne zobojętnienie;
- brak zaufania do ludzi;
- strach przed odrzuceniem i stałe poszukiwanie aprobaty;
- skłonność do tworzenia dramatycznych sytuacji;
- trudność w realizowaniu planów życiowych.
- naukę stawiania granic;
- zdobycie umiejętności wyrażania swojego zdania;
- wyjście z ról przyjętych w dzieciństwie.
- odzyskanie spokoju emocjonalnego;
- akceptacja siebie;
- zbudowanie poczucia własnej wartości;
- nawiązywanie zdrowych relacji z innymi;
- zdolność do tworzenia bliskich więzi bez poświęcania własnej tożsamości.

mgr Iwona Kitala
Magister terapii pedagogicznej z pedagogiką specjalną, Certyfikowany Interwent i Trener Polskiego Towarzystwa Pomocy Emocjonalnej, Certyfikowany Specjalista Terapii Uzależnień. Od lat pracownik Zakładu Leczenie Uzależnień w Charcicach i przychodni Zdrowia Psychicznego w Poznaniu. Zaangażowana w działania ruchu Anonimowych Alkoholików i Anonimowych Narkomanów. Specjalista w prowadzeniu grup terapeutycznych Dorosłych Dzieci Alkoholików i Dorosłych Dzieci z Rodzin Dysfunkcyjnych.
Jej przesłanie brzmi: "Jesteś tu, bo zmagasz się z wyjątkowym wyzwaniem dorastania w rodzinie z problemem alkoholowym, uzaleznieniem od alkoholu i innych środków psychaktywnych. Razem odkryjemy siłę wewnętrzną, budując zdrowe relacje i rozwijając umiejętności radzenia sobie. Nie jesteś sam – gotowiśmy wspólnie przekształcić Twoją historię na jedną pełną siły, odwagi i samopocieszenia."
WYKSZTAŁCENIE, CERTYFIKATY, KURSY, SZKOLENIA
TERAPEUTA ZAJĘCIOWY
MAGISTER TERAPII PEDAGOGICZNEJ Z PEDAGOGIKĄ SPECJALNĄ
INTERWENT KRYZYSOWY PO TRAUMATYCZNYCH WYDARZENIACH ŻYCIOWYCH
PODYPLOMOWE STUDIUM DORADZTWA ZAWODOWEGO
LICENCJONOWANA TRENERKA PTPPE
PODYPLOMOWE STUDIUM ZARZĄDZANIA KRYZYSEM – PIERWSZA POMOC EMOCJONALNA
LICENCJONOWANA INTERWENTKA II STOPNIA PTPPE
PODYPLOMOWE STUDIUM ZARZĄDZANIA ROZWOJEM OSOBISTYM, SZKOŁA COACHÓW
CERTYFIKOWANY MEDIATOR, NEGOCJATOR, COACH, TRENER AKADEMII ADR
CERTYFIKOWANY SPECJALISTA TERAPII UZALEŻNIEŃ KRAJOWEGO BIURA DO SPRAW PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII
SPECJALISTA W ZAKRESIE NOWOCZESNYCH METOD DIAGNOZOWANIA ORAZ TERAPII UZALEŻNIENIA I WSPÓŁUZALEŻNIENIA BŁĘKITNEGO KRZYŻA W POLSCE
CERTYFIKAT TERAPEUTY UZALEŻNIEŃ BEHAWIORALNYCH UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
CERTYFIKAT TERAPEUTY EMDR EUROPE